czwartek, 12 sierpnia 2010

Ligotti po polsku

Ligottim w Polsce nie zajmuje się prawie nikt. Mało kto słyszał w ogóle nazwisko "Ligotti". Większość, w tym ja, dociera do niego za pośrednictwem Current 93. Kiedy jednak już się dotrze...

Z tego co wiem są cztery teksty Ligottiego w języku polskim:
Cień i Ciemność (z antologii "999" w tłumaczeniu Zbigniewa A. Królickiego)
Nasz Tymczasowy Nadzorca (przetłumaczone przez autora strony zacmienie.org)
Czystość i Akcja Odwetowa (przetłumaczone przez autora publikującego kiedyś na loisandpeter.pinger.pl)

Osobiście mam w planach własne tłumaczenia... Zobaczymy, to nie takie proste jak pisanie swoich rzeczy :) A przebywająca w USA siostra obiecała kupić mi coś Ligottiego. Ha!

A jednak. Na zacmienie.org są jeszcze dwa teksty. "Łagodny Głos Szepcze Nic" i "Dźwięk dzwonków będzie nieść się bez końca". Super. Choć te teksty szczęśliwie znam o oryginale.

3 komentarze:

  1. Gdybyś szukał jakiegoś konkretnego tekstu Ligottiego, mogę pomóc - podesłać/wykonać skan.
    Polecam również eseje Ligottiego, które wrzuciłem tu: http://www.zacmienie.org/category/thomas-ligotti/eseje/
    Cieszę się, że TL staje się w Polsce coraz bardziej znany.

    OdpowiedzUsuń
  2. ha, cześć :) Zasadniczo szukam wszystkich tekstów, które tylko są dostępne... Moja kochana siostra w USA nabyła już dla mnie "My work is not yet done" i "Conspiracy against the human race" (fuck yeah) także te teksty same mnie znalazły ale wszelkie pozostałe, oprócz jeszcze "Teatro Grottesco" ktore szczesliwie mam, byłyby mile widziane :)

    OdpowiedzUsuń
  3. My Work Is Not Yet Done to dość nietypowa rzecz jak na TL, tytułowe opowiadanie zajmuje 3/4 książki, jest mocno filmowe, ociera się trochę o Lovecraftowy "supernatural realism" no i kręci się w okół tematyki pracy/korporacji (vide Our Temporary Supervisor i My Case for Retributive Action).
    Co do Spisku Przeciw Ludzkości - cóż, mam przeczucie, że lektura trafi na idealny grunt;)
    Pewnie wiesz, ale z ligotti.net można ściągnąć czytania 3 opowiadań - kawałek dobrej narracji (trzeba się zalogować):
    http://www.ligotti.net/local_links.php?action=play&catid=2&linkid=6&page=1
    http://www.ligotti.net/local_links.php?action=play&catid=2&linkid=5&page=4
    http://www.ligotti.net/local_links.php?action=play&catid=2&linkid=1&page=4

    OdpowiedzUsuń